La început de an, suntem tentați să ne setăm diverse obiective, unele concrete, care se pot întâmpla chiar a doua zi, altele mai abstracte, legate de dezvoltarea noastră în timp. În acest sens, am desprins 3 idei de la Paul Arden, care s-ar putea să-i ajute pe cei mai creativi dintre noi. Paul Arden este autorul cărții Nu contează cât de bun ești, ci cât de bun vrei să fii, disponibilă luna aceasta în abonamentul Pauza de Citit.
- DE CE CĂUTĂM CU ORICE PREŢ EXCELENŢA, CÂND CEEA CE SE CERE E MEDIOCRITATEA?
În lumea comercială, excelenţa nu se află la prea mare căutare. Există o cerere mult, mult mai mare pentru mediocritate. Sincer să fiu, mă bucur că lucrurile stau aşa. Imaginează-ţi o lume în care toţi clienţii ar fi minunaţi, unde am putea produce fără restricţii ceea ce avem chef, unde toată lumea şi-ar putea pune în practică fanteziile, la adăpost de clienţii dificili. Ce ne-am face? Am reacţiona în răspăr, spunând: „Nu-i aşa că-i plictisitor? Cum să fim aşa de monotoni? Hai s-o facem greşit, s-o facem urât şi s-o facem foarte ieftin“.
Aceasta este natura unui creativ. Toţi creativii au nevoie de ceva împotriva căruia să se răzvrătească, asta le condimentează vieţile, iar creativii sunt cei care le condimentează vieţile clienţilor.
2. ÎMPĂRTĂŞEŞTE-ŢI IDEILE.
Împarte cu ceilalţi tot ce ştii, ţi se va întoarce înmiit. Cu siguranţă îţi aminteşti din şcoală de cei care-şi ţineau mâna în faţa caietului sau a foii de examen, pentru a nu te lăsa să le vezi răspunsurile. La fel se întâmplă şi la serviciu, unde oamenii sunt foarte secretoşi cu ideile lor. „Nu le spune asta, vor spune că-i a lor.“ Problema păstrării ideilor pentru sine este că vei ajunge să-ţi epuizezi resursele. Până la urmă, vei ajunge secătuit. Dacă împărtăşeşti tot ce ai, nu rămâi cu nimic. Asta te forţează să fii cu ochii-n patru, să fii pe fază, să te realimentezi. Uneori, cu cât împărtăşeşti mai mult, cu atât ţi se întoarce mai mult.
Ideile sunt cunoaştere deschisă. Nu pretinde drepturi de proprietate asupra lor. Oricum nu sunt ideile tale, ci ale altcuiva. Plutesc acolo, undeva în eter. Nu trebuie decât să-ţi creezi un cadru mental pentru a le prelua.
3. NU PROMITE MAI MULT DECÂT POŢI FACE.
Atunci când ne vindem ideile, din entuziasmul nostru creativ avem tendinţa de a promite mai mult decât putem onora. În viziunea noastră despre cum sperăm că vor fi lucrurile, nu e loc pentru eşec. Rezultatul va fi, probabil, dezamăgitor. Nu dezastruos, dar ceva mai
puţin decât ne aşteptam. Nimeni nu va spune nimic, doar că data viitoare nu vor mai avea la fel de multă încredere în tine. Ai dat-o-n bară, cu alte cuvinte.
Dar dacă în schimb sublicitezi, indicând posibilele slăbiciuni şi eventualele soluţii, în cazul în care ar interveni pe parcurs, nu numai că stabileşti o relaţie de încredere cu clientul tău, ci eşti şi capabil să rezolvi orice problemă. Iar dacă totul va ieşi până la urmă aşa cum ţi-ai propus, va fi un bonus.